İlk heyecan, ilk deneyim, ilk yazı, ilk paylaşım...Daha önce hiç bir yazım, paylaşımım, blog'um olmadı. İşte tam da burada, deniz sevgimi, tekne özlemlerimi ve seyir gözlemlerimi yazmaktır amacım.
Neden ''Parakete seyri''?
Bu terim'in ne anlama geldiğini sanırım çoğumuz biliyoruzdur. Özellikle deniz ve tekne aşığı iseniz ve elinizin altında İnternet'e bağlı bir bilgisayar varsa bu bilgilere ulaşmak çok kolay. Yine de burada teknik açıklamayı yapayım ki bilmeyenler için açıklayıcı bir giriş olsun.
''PARAKETE MEVKİ KOYMAK
Sürat ve Belirli Sürede Alınan Yol
Sürat birim zamanda gidilen yoldur. Birim zaman 1 saattir. Denizde mesafe deniz mili
olarak ifade edilir. Buna göre denizde sürat bir saatte gidilen deniz mili cinsinden yoldur.
Saatte deniz mili “Knot” olarak belirtilir.
Sürat, yol ve zaman ilişkisi “sürat = yol /zaman” şeklindedir. Bu ilişkiye göre belirli
sürede alınan yol, geminin sürati, belirli bir yolun alınması için gereken zaman, bu ilişkiyle
bulunabilir. Parakete, gemi süratini, suya göre ölçen cihazdır. Eskiden seyir sırasında baş taraftan
denize yüzer bir nesne atılır ve bu nesnenin geminin kıç tarafına gelinceye kadar geçen
süresi tespit edilirdi. Sonra orantı yöntemi ile geminin bir saatte gittiği yol, yani sürati
hesaplanırdı.
Daha ileri zamanlarda gemi süratinin belirlenmesi için basit aletler yapılmıştır.
Bunlardan en fazla kullanılanı bir devir sayıcıya bağlı halat ucundaki yüzer pervanedir. Seyir
sırasında geminin kıç tarafından denize bırakılan pervane hareket sırasında dönmekte, bağlı
olduğu halatı çevirmekte, halatta devir sayıcıyı çalıştırmakta, devir sayıcı da devir miktarını
vermektedir. Paraketenin kullanım cetvelinden devir sayısına göre değer girilmekte ve gemi
sürati bulunmaktaydı. Bugün bu cihazlar yerlerini daha güvenilir cihazlara bırakmıştır.
Parakete Mevkii Koymak:
Parakete mevkii geminin bilinen son kesin mevkiinden itibaren aldığı yolun
hesaplanarak rota hattı üzerinde işaretlenmesi ile konulan mevkidir. Örneğin, 2700
rotasına, 12 kts süratte gitmekte olan gemide saat 14:00’te B fenerinden bir
kesin mevki koymuştur. Ancak daha sonra bazı nedenler ile herhangi bir referans
noktasından veri alamadığı için başka bir kesin mevki konulamamıştır. Bunun üzerine saat
14:40’ta parakete mevki konur. Bunun için saat 14:00’ten 14:40’ta geçen süre yani 40
dakikada alınan yol hesaplanmış ve 8 nm olarak bulunmuştur. Bundan sonra saat 14:00’te
konulan son fix mevkiden 2700
rotasına rota hattı çizilmiş, alınan yol kadar açılan pergel
yardımı ile bu rota hattı üzerine geminin 14:40’taki parakete mevki konmuştur. Parakete mevkii, Mevki parakete mevkii olduğunu gösteren şeklinde işaretlenmiş ve yanına
saati yazılmıştır.
Parakete seyri, parakete mevkileri konularak yapılan seyirdir. Genelde aşağıdaki
durumlarda parakete mevkiine dayalı seyir yaparız:
Ø Kesin mevki koyma imkanlarının olmasına rağmen kesin mevkiler arasında
daha küçük taksimatlar halinde yaklaşık yerimizi belirlemek için,
Ø Kesin mevkiin konulamadığı durumlarda yaklaşık yerimizi belirlemek için.
Parakete seyri ile ilgili en önemli husus güvenirliğinin az olmasıdır. Parakete mevkiin
doğruluğu aşağıdaki şartlara bağlıdır:
Ø Akıntı, rüzgar, dümenci hatası, dümen hatası, pusula hatası gibi nedenler ile rota
hattından düşmemiş olmak,
Ø Akıntı, rüzgar, makine devri, dalga gibi nedenler ile geminin süratinde
değişiklikler olmaması.''
Kaynak: T.C.
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI MEGEP
(MESLEKÎ EĞİTİM VE ÖĞRETİM SİSTEMİNİN
GÜÇLENDİRİLMESİ PROJESİ)
DENİZCİLİK
Bütün bu detaylardan sonra demek istediğim şu ki;
Denize açılır bu yürek şimdi yelken kürek fark etmez....
Yüreğinizin rüzgarı kılavuzunuz olsun....
Sevgiyle..
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder